Blijft mijn boiler werken als het TF-signaal 1 juli stopt

Zoals in eerdere berichten aangegeven, stopt het TF-signaal met uitzenden op 1 juli. Het blijkt dat sommige apparaten zoals boilers en verlichting gebruikmaken van dit signaal om in- en uit te schakelen. Bij bepaalde type boilers moet er iets gebeuren om te zorgen dat ze weer aan gaan. We leggen je graag uit wat dit betekent.

In het verleden werd ook op andere manieren gebruik gemaakt van het TF-signaal dat bedoeld is voor tariefschakeling. Denk hierbij aan portiekverlichtingen en boilers. Voor de meeste apparaten kun je gelukkig een eenvoudige schakelklok of schemerschakelaar installeren om ze in- of uit te laten schakelen. Bij een bepaald type elektrische boiler is dat niet mogelijk, maar kan een installateur regelen dat deze blijft werken.

Systemen meestal in appartementen

Het gaat om (vaak wat oudere) systemen die meestal in flats en appartementsgebouwen hangen. Als het TF-signaal stopt met uitzenden op 1 juli, moet bij deze boilers iets gebeuren om te zorgen dat ze aan blijven. De meeste boilers kun je gelukkig gemakkelijk met de hand weer aanzetten, maar bij een klein deel kan dat niet. Het gaat om bepaalde types grotere elektrische boilers, die ook voor het warm water zorgen om te douchen.

Heeft je boiler last van het stoppen van TF?

Vraag je je af of jouw boiler last heeft van het uitzetten van het TF-signaal? Netbeheer Nederland heeft samen met installateurs een stappenplan opgesteld waarin je stap voor stap ontdekt of het stoppen van het TF gevolgen heeft voor jouw boiler.

Bekijk het plan: blijft mijn boiler werken als het TF-signaal stopt

Over Coteq Netbeheer

Wij zorgen als netbeheerder voor de aanleg, het onderhoud en beheer van het elektriciteits- en gasnetwerk én de meters in je meterkast. Helaas kunnen wij dan ook niet voor je regelen dat jouw boiler blijft werken. Hopelijk helpt het stappenplan je verder! Mocht het bij jou met een schakelklok op te lossen zijn, wees je er dan van bewust dat we nu via een installateur jou een gratis klokje aan kunnen bieden als je uiterlijk 21 mei een slimme meter aanvraagt

Heb je hulp nodig met je boiler? Als je zelf eigenaar bent van je boiler, dan regel je dat zelf 
direct met een installateur. Als huurder van de boiler, vraag je de verhuurder of jouw woningcorporatie om je te helpen met een oplossing.