Coteq Netbeheer vervangt Itron gasmeters


Coteq Netbeheer gaat preventief een deel van de gasmeters van het merk Itron vervangen. Uit onderzoek van Onderzoeksinstituut KIWA blijkt dat de fabrikant onvoldoende kan aantonen dat deze meters veilig zijn. 

Wat is er aan de hand?
Coteq Netbeheer nam eind november al maatregelen toen bij een andere netbeheerder drie Itron-meters een minimale hoeveelheid gas bleken te lekken. De oorzaak bleek een productiefout. We zijn toen gestopt met het installeren van slimme gasmeters van het merk Itron. Ook zijn we gestart met verder onderzoek.

Onderzoeksinstituut KIWA heeft onderzoek gedaan bij de fabrikant. Hieruit blijkt dat de fabrikant onvoldoende kan aantonen dat deze Itron-meters veilig zijn. Wij nemen het zekere voor het onzekere en hebben besloten om preventief alle meters te wisselen die uit de nieuwe productielijn van Itron komen en die al zijn geïnstalleerd bij onze klanten.

Welke Itron-gasmeters worden gewisseld?
Met onze postcodechecker ziet u of uw meter bij de betreffende groep hoort. Onze doelstelling is om de meters in januari en februari 2019 te vervangen.

De tot nu toe gevonden lekken zijn zo klein dat ze niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Mocht u een gaslucht waarnemen, dan kun kunt u dat meteen melden bij het Nationaal Storingsnummer 0800-9009.

 

Veelgestelde vragen wissel Itron gasmeters


Waarom wordt een deel van de Itron gasmeters vervangen?
De fabrikant kan onvoldoende aantonen dat de meters uit de nieuwe productielijn van fabrikant Itron veilig blijven. Coteq Netbeheer neemt het zekere voor het onzekere en wisselt uit voorzorg alle meters uit die nieuwe productielijn.

 

Hoe weet ik of mijn gasmeter bij deze groep meters hoort?
Het betreft een deel van de meters van het merk Itron meters G4 en G6 geplaatst vanaf eind augustus 2018 tot en met november. Met onze postcodechecker ziet u of uw meter bij de betreffende groep hoort. Wij zullen actief contact opnemen met de klanten die deze meter hebben om een afspraak voor vervanging van de gasmeter te maken. Deze klanten ontvangen daar zeer binnenkort een brief van Coteq Netbeheer of van Enexis Netbeheer.

 

Loop ik gevaar als ik een gasmeter heb die gewisseld moet worden?
Nee, er is geen acuut veiligheidsrisico. Wij nemen het zekere voor het onzekere en daarom wisselen we preventief de meters om.

 

Wat moet ik doen als ik zo’n Itron meter heb?
Als de meter in uw meterkast moet worden vervangen,ontvangt u in december 2018 een brief.  
Ook als uw meter vervangen moet worden is er slechts een kleine kans dat de meter bij u thuis niet in orde is. U kunt gewoon gas blijven gebruiken. Alleen als u gaslucht ruikt, moet u dit direct melden. Belt u dan het Nationaal storingsnummer 0800 9009.

 

Waarom kan ik dit niet zelf checken?
Coteq Netbeheer zorgt ervoor dat u snel op onze website kan checken of u een meter hebt die uit voorzorg moet worden vervangen. Er is geen veiligheidsrisico de gasmeters worden uit voorzorg vervangen.

 

Hoe snel gaat u mijn gasmeter vervangen, als deze bij de te vervangen groep meters hoort?
Coteq Netbeheer gaat de gasmeters in januari en februari 2019 vervangen. Die klanten ontvangen in januari 2019 een brief om een afspraak voor vervanging van de gasmeter te maken. De meter wordt dan vervangen door een meter die wel volledig aan de specificaties voldoet. Wij weten exact welke klant welke meter heeft en nemen actief contact op met de klanten die het aangaat. U hoeft hierin geen actie te ondernemen. 

 

Zijn er meer meters van het merk Itron in het verleden opgehangen? En zo ja, zijn die wel te vertrouwen?
De Itron-meters die vervangen worden, komen uit een nieuwe productielijn van fabrikant Itron. Er hangen ongeveer een half miljoen meters bij klanten in de meterkast die uit een andere productielijn komen. Met deze meters is niets aan de hand.

Wat voor meter krijg ik bij de meterwissel?
Op dit moment is onze voorraad meters beperkt. Daardoor is nog niet duidelijk welke meter een u krijgt bij de meterwissel. Het kan een meter van een ander merk worden maar het kan ook een Itron-meter worden uit een andere productielijn.

 

Wanneer verwachten jullie klaar te zijn met het wisselen van de Itron gasmeters?
Ondanks dat er geen acuut veiligheidsrisico is, vervangen we deze meters uit voorzorg. In januari en februari 2019 gaan we de meters vervangen. We hebben daarvoor ook de medewerking nodig van onze klanten. Ervaring leert ons dat het langer duurt om ook echt de laatste meters te vervangen. 

 

Waarom is de gaslekkage door deze productiefout niet ontdekt bij de installatie van de meter?
De tot nu toe gevonden lekken zijn zo klein dat ze niet of nauwelijks waarneembaar zijn.

 

Hoe komt het dat er al een paar keer productiefouten in gasmeters zitten?
De Nederlandse netbeheerders bieden elk huishouden een slimme meter aan voor 2020. Dat zijn er jaarlijks circa 1 miljoen, 3.500 per (werk)dag. Bij zulke aantallen zullen er altijd productiefouten zijn, maar gelukkig functioneert ons veiligheidsmanagementsysteem goed. Het plaatsen van elektriciteits- en gasmeters gebeurt onder strenge voorwaarden en volgens de geldende normen.

Juist omdat netbeheerders geen risico’s met de veiligheid nemen, lijken maatregelen soms ernstig. Ook hier is er geen acuut veiligheidsrisico. Wij nemen het zekere voor het onzekere en daarom wisselen we de meters om uit voorzorg.

Om hoeveel meters gaat het?
Het betreft bijna 3.000 meters.