Het TF-signaal stopt

Op deze pagina lees je meer over het stoppen van het toonfrequent(TF)-signaal op 1 juli 2021. Wat betekent dit voor jou? En wat kun je doen als je geen slimme meter hebt maar wel het dubbel tarief wilt behouden?

Lees meer over:

Heb je een oude (conventionele) elektriciteitsmeter en overweeg je om die te laten vervangen omdat je misschien het dubbeltarief wilt behouden, of om andere redenen? Lees dan hieronder verder of ga direct naar het formulier. Houd er rekening mee dat je tot uiterlijk 21 mei de mogelijkheid hebt om een nieuwe meter aan te vragen, zodat we het tijdig kunnen vervangen. 

Als je thuis een slimme meter hebt, verandert er voor jou niets op het moment dat dit signaal op 1 juli 2021 stopt.
 

Wat doet het TF-signaal?

Als je een zogeheten conventionele elektriciteitsmeter in de meterkast hebt hangen werkt deze met een signaal voor het schakelen tussen het dag- en nachttarief (dubbel tarief). Sommige mensen gebruiken het bijvoorbeeld ook voor het in- en uitschakelen van de elektrische boiler of (portiek)verlichting. Ontdek ook meer over het TF-signaal zelf.

Doordat het uitzenden op 1 juli 2021 stopt, kun je met een zogeheten conventionele meter geen gebruik meer maken van dag- en nachtstroom, waarover je verderop meer leest. 

Wat betekent het stoppen van het TF-signaal?

Het stoppen van het TF-signaal betekent dat de zogeheten conventionele meter geen onderscheid meer kan maken tussen dag- en nachtstroom (dubbeltarief). Vanaf 1 juli kun je met zo’n meter daardoor géén gebruik meer maken van het dubbeltarief. Als je je meter niet laat vervangen, dan rekent je energieleverancier jouw energieverbruik straks in principe tegen één tarief af, ongeacht het moment waarop je stroom hebt verbruikt. Wat dat in jouw eigen situatie betekent, kun je bij je energieleverancier navragen.

Heb jij een conventionele meter en wil je gebruik blijven maken van twee tarieven voor dag- en nachtstroom? Dan kun je er nu voor kiezen om je huidige meter kosteloos te laten vervangen door een slimme meter. Dit vraag je via dit formulier aan. Let op: vul het formulier uiterlijk 21 mei in!

Bekijk ook onderstaande video voor meer informatie over het TF-signaal.

Schakelen via het TF-signaal

Sommige mensen schakelen hun boiler voor warm water of hun verlichting op dag- en nachtstroom. Als dit bij jou het geval is, dan kun je dit na 1 juli (wanneer het signaal komt te vervallen) regelen met een schakelklok. Houd er dus rekening mee dat op 1 juli het TF-signaal overdag stopt en je boiler of verlichting dan niet meer automatisch schakelt. Lees ook meer over het schakelen van een boiler.

Meter vervangen

Wil je je meter laten vervangen zodat je gebruik kunt blijven maken van dubbeltarief, of om andere redenen? Vul dan dit online aanvraagformulier slimme meter in.

Na ontvangst van het formulier nemen wij zo snel mogelijk telefonisch contact met je op om een afspraak te plannen. We volgen de op dat moment geldende coronaregels voor jou en onze veiligheid.

Vragen of meer informatie

Bekijk de veel gestelde vragen over het TF-signaal of slimme meter op /slimme-meter/FAQs. Heb je na het lezen van de FAQ nog vragen? Neem dan op werkdagen telefonisch of per e-mail contact met ons op via 0546-836 666 (08.00 - 17.00) of info@coteq.nl. 

</aid="schakelen">