Meer informatie over het TF-signaal

TF-signaal staat voor ToonFrequent-signaal. Dat signaal geeft door wanneer het dag- en nachttarief (dubbel tarief) ingaat. Sommige mensen gebruiken het bijvoorbeeld ook voor het aan- en uitschakelen van de elektrische boiler of (portiek)verlichting. Het uitzenden van het TF-signaal stopt op 1 juli 2021 omdat de techniek helaas verouderd en kostbaar is. Ook zorgen windturbines en zonneparken voor verstoringen.

Werk je voor of bij de gemeente en heb je vragen over het stoppen van het TF-signaal? Neem dan even contact met ons op

Wat betekent het stoppen van het TF-signaal?

Als je een oude (conventionele) meter hebt in je meterkast, dan kan er geen onderscheid meer gemaakt worden tussen dag- en nachtstroom (dubbeltarief). Daardoor kun je met een oude meter vanaf 1 juli helaas géén gebruik meer maken van het dubbeltarief. 

Stel dat je een conventionele meter hebt en toch gebruik wilt blijven maken van dag- en nachtstroom (dubbeltarief), dan kun je ervoor kiezen om je huidige meter kosteloos te laten vervangen door een slimme meter. Je hebt t/m 21 mei 2021 de mogelijkheid het formulier in te vullen. Is het na 21 mei? Neem dan even contact met ons op. 

Bekijk ook onderstaande video voor meer informatie:

Schakelen via het TF-signaal

Het komt weleens voor dat mensen hun boiler voor warm water of verlichting op dag- en nachtstroom hebben geschakeld. Je kunt dit gelukkig in de meeste gevallen gewoon regelen met een schakelklok. Houd er dus rekening mee dat op 1 juli het TF-signaal overdag stopt en je boiler of verlichting dan niet meer automatisch schakelt, Vraag tijdig aan een installateur om de boilerschakeling aan te passen. Ontdek ook meer in het stappenplan: Blijft mijn boiler werken als het TF signaal stopt ? (een pdf opent in een nieuw tabblad)

Let op: als je daar hulp bij nodig hebt, kijk dan op www.technieknederland.nl voor een erkende installateur bij jou in de buurt.

Vragen of meer informatie

Bekijk de veel gestelde vragen over het TF-signaal of slimme meter op /slimme-meter/FAQs. Heb je na het lezen van de FAQ nog vragen? Neem dan op werkdagen telefonisch of per e-mail contact met ons op via 0546-836 666 (08.00 - 17.00) of info@coteq.nl.