Is er sprake van een betalingsachterstand? In dat geval bestaat het risico dat Coteq Netbeheer B.V. (hierna Coteq) de gas- en/of elektriciteitsaansluiting moet afsluiten. Coteq wil benadrukken dat het niet haar doel is om haar klanten af te sluiten. Binnen 14 kalenderdagen na dagtekening van dit schrijven kun je afsluiting dan ook voorkomen. De oudste achterstand heeft daarbij de hoogste prioriteit.


Onderscheid tussen kleinverbruiker en grootverbruiker

Coteq maakt een onderscheid tussen kleinverbruikers en grootverbruikers. Kleinverbruikers zijn contractanten met een elektriciteitsaansluiting tot en met maximaal 3 x 80 Ampère en/of een gasaansluiting tot en met 40m³ per uur (ook wel G25-meter). Contracten met een grotere elektriciteitsaansluiting en/of gasaansluiting, dan in de vorige volzin beschreven, worden aangemerkt als grootverbruikers.

Wetgeving voor kleinverbruikers

In de Ministeriële regeling ‘afsluitbeleid elektriciteit en gas kleinverbruikers’ staat beschreven aan welke eisen en verplichtingen Coteq zich als netbeheerder moet houden. Deze wetgeving geldt uitsluitend voor kleinverbruikers, dus als je een grootverbruiker bent, is het onderstaande niet op jou van toepassing. Zie in dat geval de paragraaf ‘Grootverbruikers’.

Bij een betalingsachterstand mag Coteq een kleinverbruiker, in de periode van 1 oktober tot 1 april, in de volgende situaties niet afsluiten van gas en/of elektriciteit:

  • Wanneer je Coteq een bewijs voorlegt dat je hebt verzocht om schuldbemiddeling of om toepassing van de schuldsaneringsregeling. Dit geldt totdat op het verzoek negatief is beslist of gedurende de looptijd van deze regeling als het verzoek is gehonoreerd.
  • Als de vordering, waarop je door dit schrijven wordt aangesproken, betrokken wordt bij een lopende schuldsaneringsregeling, gedurende de looptijd van deze regeling.
  • Als je een verklaring aan Coteq voorlegt van een arts, die geen behandelend arts is, die inhoudt dat de afsluiting ernstige gezondheidsrisico’s tot gevolg zal hebben voor jou en/of je huisgenoten (NB Deze situatie is het gehele jaar van toepassing).
  • Als je Coteq toestemming geeft om je contactgegevens, klantnummer en informatie over je schuld over te dragen aan een schuldhulpverleningsinstantie met het oog op een mogelijk aanbod tot schuldhulpverlening. Gedurende de behandelingsperiode van de daaruit volgende aanvraag of gedurende de looptijd van de schuldsaneringsregeling zal Coteq je niet afsluiten.

Let op: Als je niet wilt dat Coteq de gegevens doorgeeft, moet je dit expliciet bij Coteq aangeven. Als je niet reageert, geeft Coteq in de periode van 1 oktober tot 1 april je gegevens door aan de betreffende instantie.

Als je toch wordt afgesloten van gas en/of elektriciteit, wordt in de periode van 1 oktober t/m 1 april de levering hervat als je een bewijs overlegt dat de vordering van Coteq wordt betrokken bij een schuldsaneringsregeling of als je een afbetalingsregeling met Coteq hebt getroffen. De levering wordt het hele jaar hervat als je een verklaring van een niet-behandelend arts aan Coteq voorlegt die inhoudt dat de afsluiting ernstige gezondheidsrisico’s tot gevolg zal hebben voor jou en/of je huisgenoten.

Overigens biedt Coteq het hele jaar, dus ook buiten de genoemde periode, de mogelijkheid om gebruik te maken van schuldhulpverlening.

Grootverbruikers

Coteq heeft het recht om de gas- en/of elektriciteitsaansluiting van grootverbruikers die niet binnen 14 werkdagen na dagtekening van dit schrijven hebben betaald, na afloop van deze termijn per direct af te sluiten.

Mocht je vragen hebben, dan kun je contact opnemen met de afdeling facturatie via telefoonnummer 0546 836 666 of per e-mail via facturatie@coteq.nl.