Denk je dat je slimme meter stuk is?

Vermoed je dat jouw slimme meter stuk is en dat je een nieuwe nodig hebt? Doorloop dan de volgende checklist om te achterhalen je kunt doen!

Heb je een slimme meter?

Kijk of op je meter een bouwjaar vermeld staat. Als dat 2011 of eerder is, dan heb je een gewone digitale meter en dus geen slimme meter. Ook heeft de domme digitale meter niet de zogenaamde P1-poort, iets wat de slimme meter juist wel heeft. Lees meer over hoe je weet of je een slimme meter hebt (een nieuw tabblad opent zich).

Als je géén slimme meter hebt, dan moet je je meterstanden handmatig doorgeven aan je energieleverancier en soms aan ons. Het klopt dus dat je daardoor geen actuele verbruiksgegevens ziet in je app of de verbruiksmanager. Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met je eigen energieleverancier.

Zie je verbruiksgegevens in de app van je energieleverancier of verbruiksmanager?

Je ziet wel verbruiksgegevens

Je hebt aangegeven dat je wel verbruikgegevens in de app of verbruiksmanager ziet. Mocht je slimme meter stuk zijn, dan zie je geen actuele verbruiksgegevens in de app. Als je verbruiksgegevens regelmatig worden aangevuld met nieuwe (actuele) gegevens, dan is er waarschijnlijk niets met je slimme meter aan de hand! Vergelijk je gegevens in de app na minimaal 24 uur en check of de meterstanden zijn toegenomen.

Vragen over je verbruik? Vraag je energieleverancier

Heb je vragen over je verbruiksgegevens of het gebruik van je app? Neem dan contact op met je eigen energieleverancier.

Gegevens worden niet aangevuld

» Wordt je verbruik in de app niet meer aangevuld met nieuwe gegevens? Ga dan door met de volgende stap.

Je ziet géén gegevens

Als je geen gegevens ziet van jouw energieverbruik in de app of verbruiksmanager, neem dan eerst contact op met je eigen energieleverancier. Zij zijn verantwoordelijk voor je app en kunnen je mogelijk verder helpen!

Contact met je energieleverancier gehad?

» Geeft je energieleverancier aan dat er niets aan de hand is met de app? Ga dan door met de volgende stap.

Heeft jouw energieleverancier je aangegeven dat je meter in storing staat?

Je slimme meter in storing

Wat vervelend dat jouw slimme meter in storing staat! Wat is er precies aan de hand? Je energieleverancier ontvangt normaal gesproken via jouw slimme meter automatisch de meterstanden. Als jouw meter een storing heeft, dan komen deze meterstanden niet in je app of verbruiksmanager door. Je energieleverancier kan dan bijvoorbeeld om je meterstanden vragen, die je dan zelf moet doorgeven.

Storing met uitlezen slimme meter

Soms valt je meter in storing. Wij krijgen automatisch een melding van deze problemen en proberen deze op afstand op te lossen.

» Ga door met de volgende stap om te controleren of deze storing inderdaad voor jou van toepassing is, of dat je meter stuk is en vervangen moet worden.

Andere reden

Heb je je energieleverancier al gesproken over het probleem? Zoniet, dan raden we je dit aan alsnog te doen. Er kan namelijk een andere reden zijn dat je geen verbruiksgegevens ziet.

Niet automatisch uitlezen

Als je hebt aangegeven dat je meterstanden niet automatisch uitgelezen mogen worden, dan vraagt je leverancier aan jou om de meterstanden zelf door te geven. Je meter staat dan 'administratief uit' en je ziet dan geen actuele (nieuwe) gegevens in de app of verbruiksmanager. Je energieleverancier ontvangt via jouw slimme meter normaal gesproken automatisch de meterstanden. Lees ook meer over meterstanden en meterstanden doorgeven (een nieuwe tab opent zich).

Mogelijke storing met uitlezen slimme meter

Heb je je slimme meter niét op 'administratief uit' laten zetten en wordt desondanks jouw verbruik in de app niet aangevuld met nieuwe gegevens? Dan staat jouw meter mogelijk toch in storing. Als dat het geval is, krijgen wij automatisch een melding van deze problemen en proberen dit op afstand op te lossen. Deze problemen zijn bij ons bekend! Je hoeft in dat geval niets te doen.

» Ga door met de volgende stap om te achterhalen of het bij jou om zo'n storing gaat of dat je meter mogelijk toch stuk is en vervangen moet worden.

Je ziet wél gegevens, je hebt géén bericht gehad

Zie je wel gegevens? Als je hebt aangegeven dat meterstanden van je slimme meter niet automatisch uitgelezen mogen worden, dan vraagt je leverancier aan jou om de meterstanden zelf door te geven. De leverancier (of jijzelf) kan deze standen aan je app of jouw profiel toevoegen. Is dit misschien bij jou het geval? Neem bij vragen over de verbruiksgegevens en het gebruik van jouw app contact op met je energieleverancier!

Meterstanden automatisch uitlezen

Je energieleverancier ontvangt niet automatisch jouw meterstanden als je hebt aangegeven dat je meterstanden niet op afstand uitgelezen mogen worden óf als je als meter in storing staat. De actuele gegevens komen dan niet vanzelf in je app. Lees ook meer over meterstanden en meterstanden doorgeven (een nieuwe tab opent zich).

Storing met uitlezen slimme meter

Heb je geen bezwaar tegen het automatisch uitlezen en staat jouw meter gewoon administratief aan? Sommige meters hebben te maken met een storing, waarbij er geen actuele gegevens aan je verbruiksmanager of app van je energieleverancier worden doorgegeven.

» Ga door met de volgende stap om te achterhalen of het bij jou om zo'n storing gaat of dat je meter mogelijk toch stuk is en vervangen moet worden.

Je ziet wel gegevens, je hebt bericht gehad over een storing

Wat vervelend dat je slimme meter in storing staat! Sommige meters vallen in storing door problemen met het uitleessysteem. Wij krijgen automatisch een melding en proberen het op afstand op te lossen. Volg verder de aanwijzigen van je energieleverancier als je bericht hebt gehad en neem bij vragen contact met jouw eigen leverancier op.

Goed om te weten: je energieleverancier ontvangt normaal gesproken automatisch de meterstanden, tenzij je slimme meter in storing staat óf als je hebt aangegeven dat je meterstanden niet op afstand uitgelezen mogen worden. Lees ook meer over meterstanden en meterstanden doorgeven (een nieuwe tab opent zich).

» Ga door met de volgende stap om te controleren of deze storing inderdaad voor jou van toepassing is, of dat je meter stuk is en vervangen moet worden.

Zie je meterstanden op de slimme meter zelf?

Je ziet meterstanden: je hoeft niets te doen!

Als je meterstanden ziet op je slimme meter zelf en het verbruik op de telwerken van je meter normaal ziet oplopen als je stroom of gas verbruikt, dan hoef je niets te doen. Jouw slimme meter heeft een (tijdelijke) storing, maar meet nog wel je verbruik.

Over het oplossen van de storing

In veel gevallen lost de storing zichzelf na enkele dagen weer op. Zodra de meter weer bereikbaar is worden de meterstanden alsnog doorgegeven aan jouw energieleverancier. In het geval van een langdurige storing wordt er een signaal naar ons gestuurd om deze op afstand op te lossen.

Het kan voorkomen dat de energieleverancier meterstanden bij je opvraagt als deze ingediend moeten worden in de periode dat de slimme meter in storing staat.

Wordt mijn verbruik wel gemeten?

De storing betreft in dit geval alleen het uitlezen op afstand. Tijdens deze uitleesstoring wordt je energieverbruik wel goed gemeten en weergegeven op het display van de meter. Zodra de meter weer bereikbaar is worden de meterstanden alsnog doorgegeven aan jouw energieleverancier.

Geen meterstanden te zien

Als je geen meterstanden* ziet op je slimme meter zelf en je ziet het verbruik niet normaal oplopen, dan is je slimme meter mogelijk stuk. Dat is natuurlijk heel vervelend! Neem in dat geval contact met ons op door dit formulier in te vullen (je verlaat deze pagina).

» Meld een technisch probleem

*Let op: bij sommige slimme meters moet je op een knop drukken zodat het lampje aan gaat om wat te kunnen zien. Bekijk de handleidingen.

Gerelateerde veelgestelde vragen

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

Met een slimme meter kunnen we de vraag naar en het aanbod van energie beter monitoren. Lees verder wat het jou precies oplevert.

Lees meer
Waarom zie ik geen meterstanden of verbruiksgegevens in de verbruiksmanager of app?

Het kan zijn dat er een uitleesstoring op de meter zit, waardoor de meterstanden van de slimme meter niet beschikbaar zijn in de app of verbruiksmanager van je energieleverancier. Lees verder via onderstaande link.

Lees meer
Ik heb een gas- en elektriciteitsmeter: kan ik op beide een uitleesstoring hebben?

Ja, het is mogelijk om een uitleesstoring op beide meters te hebben. De gasmeter is namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsmeter. 

Lees meer
Alle vragen over uitleesstoringen