Aansluiting wijzigen

Zijn er aanpassingen nodig aan je elektriciteits- of gasaansluiting? Dit zet je in gang via de website Mijnaansluiting.nl waar je alles kunt regelen voor je nutsvoorzieningen. Twijfel je welke capacaciteit benodigd is? Laat je altijd adviseren door een erkend installateur. Lees daar meer over op Mijnaansluiting.nl. Als je een erkend vakman bij jou in de buurt zoekt, kijk dan eens op de site Technieknederland.nl.

Krijg je zonnepanelen?

Een erkend installateur is ook degene die voor je kan bepalen of er wijzigingen nodig zijn aan je aansluiting voor het terugleveren van energie, bijvoorbeeld een verzwaring als je zonnepanelen laat plaatsen. Blijken er geen aanpassingen nodig te zijn, dan hoef je je zonnepanelen alleen maar te registreren via Energieleveren.nl!

Hoe zit het met een grootverbruikaansluiting?

Heeft jouw bedrijf een grootverbruikaansluiting (groter dan of gelijk aan 3x80 ampère) en ga je terugleveren op een bestaande installatie, zónder dat er technische aanpassingen (verzwaringen) nodig zijn? Of wijzigt je benodigde piekbelasting op je aansluiting? Dan moet je het gecontacteerd transportvermogen aan laten passen, waarvoor je dit formulier gebruikt. Verzwaren is momenteel voor grootverbruikaansluitingen niet mogelijk doordat de maximale transportcapaciteit is bereikt. Toch vragen we je aanvraag in te dienen, zodat we weten welke behoefte er is en je op een wachtlijst komt. We informeren je zodra er ruimte beschikbaar is op ons netwerk!

Lampen lucht

Je aansluiting kan wijzigen als

  • Je gaat verbouwen
  • Je meer energie tegelijkertijd gaat verbruiken
  • Je bijvoorbeeld elektrisch gaat verwarmen
  • Je bijvoorbeeld een warmtepomp laat plaatsen
  • Je minder energie gaat verbruiken
  • Je energie terug gaat leveren

Meer informatie over het wijzigen

Wil je weten wat iedere wijziging precies inhoudt? Selecteer hieronder een situatie en ontdek meer!

Om wat voor wijziging van je aansluiting gaat het?

Als je je meter en/of groepenkast op een andere plaats wilt hebben, dan verplaats je je huidige aansluiting. Je hebt 3 mogelijkheden, namelijk het verplaatsen:

  • Binnen de meterkast;
  • Naar een nieuwe meterkast, op minder dan 25 m van de huidige plek;
  • Naar een nieuwe meterkast op meer dan 25 m van de huidige plek.

Wil je een verplaatsing aanvragen? Zorg dat je goed voorbereid bent en raadpleeg altijd een erkend installateur. Nadat je alles helder hebt, maak je een account aan op Mijnaansluiting.nl of log je in met jouw inloggegevens. Start een nieuwe aanvraag en kies voor 'wijzigen aansluiting' en vervolgens 'verplaatsen'.

Je capaciteit verandert als je meer stroom of gas tegelijkertijd gaat verbruiken dan waar je huidige aansluiting geschikt voor is. Bijvoorbeeld als je een warmtepomp neemt of elektrisch gaat koken. Als je minder gas of stroom tegelijkertijd gaat verbruiken, kan je in sommige gevallen je aansluiting verlichten. Bijvoorbeeld als je een zwembad of sauna laat verwijderen. Je krijgt dan een lagere aansluitwaarde, waardoor je netbeheerkosten mogelijk dalen. Voor een verzwaring geldt dat je mogelijk hogere netbeheerkosten gaat betalen.

En hoe zit het met grootverbruikaansluitingen?

Heb je voor je stroom een grootverbruikaansluiting (groter dan 3x80 ampère)? Ondanks dat de grenzen van het elektriciteitsnetwerk bereikt zijn, vragen we je toch om je aanvraag voor een verzwaring in te dienen via Mijnaansluiting.nl. Je komt dan op een wachtlijst te staan. Voor jou geldt dat je geholpen wordt wanneer de TenneT-knelpunten zijn opgelost, de verwachting is in de periode 2029-2031 of eventueel eerder als er ruimte op het net gevonden wordt door samen slimmer het net te benutten.

Vraag een erkend installateur

Alleen een installateur kan helpen bepalen of je een verzwaring nodig hebt, of dat een verlichting mogelijk is. Wij als netbeheerder kunnen dat helaas niet voor je regelen. Nadat je dit inzichtelijk hebt, kun je je aanvraag starten via Mijnaansluiting.nl. Log in of maak daarvoor een account aan. Start een nieuwe aanvraag en kies voor de optie: wijzigen aansluiting en vervolgens 'capaciteit wijzigen'.

Als je jouw woning gaat renoveren of verbouwen, dan kunnen wij de elektriciteitsaansluiting omzetten naar een bouwaansluiting. Je vaste aansluiting wordt dan naar een bouwkast verplaatst. Het is dan wel van belang dat de bouwkast aan de richtlijnen voldoet (een nieuw tabblad opent zich).

Soms kan het zo zijn dat je voor je bouwaansluiting een hogere capaciteit nodig hebt dan je huisaansluiting. Vraag een erkend installateur om advies. Zodra je alles helder hebt, zet je je aanvraag in gang op Mijnaansluiting.nl. Maak daarvoor een account aan of login met jouw loginggegevens. Start een nieuwe aanvraag en kies voor 'nieuwe aansluiting' en vervolgens 'bouw' (het is technisch gezien een nieuwe aansluiting en geen wijziging).

Na het afronden van de bouw, kun je de bouwaansluiting laten omzetten naar een huisaansluiting of laten verwijderen. Ook dit verloopt allemaal via Mijnaansluiting.nl.

Een extra meetpunt (meer leveranciers op één aansluiting) vraag je aan via Mijnaansluiting.nl. Het is een extra meter op de elektriciteitsaansluiting.

Als je de stroomaansluiting anders gaat gebruiken (bijvoorbeeld doordat je zonnepanelen neemt of de aansluiting gaat delen) dan is het soms nodig om je aansluiting te verzwaren, oftewel de capaciteit te verhogen zodat je meer stroom tegelijkertijd kunt gebruiken. Vraag een erkend installateur om advies. Zodra je alles helder hebt, zet je je aanvraag in gang op Mijnaansluiting.nl. Maak daarvoor een account aan of login met jouw loginggegevens. Start een nieuwe aanvraag, selecteer 'wijzigen aansluiting' en vervolgens voor 'toevoegen/verwijderen extra meetpunt'.

Stap voor stap je wijziging regelen

Stap 1: Zoek een installateur. Heb je daar hulp bij nodig?
Je hebt een installateur nodig die je advies geeft over de capaciteit van je aansluiting als je extra meetpunt(en) wilt. Helaas kunnen wij dat als netbeheerder niet voor je doen. Als je een erkend vakman bij jou in de buurt zoekt, kijk dan eens op de website Technieknederland.nl.
Je hebt een installateur nodig die je advies geeft over je bouwaansluiting, dat kunnen wij niet voor je doen. Als je een erkend vakman bij jou in de buurt zoekt, kijk dan eens op de website Technieknederland.nl.
Je hebt een installateur nodig die je advies geeft over het veranderen van de capaciteit van je stroom- of gasaansluiting, dat kunnen wij niet voor je doen. Als je een erkend vakman bij jou in de buurt zoekt, kijk dan eens op de website Technieknederland.nl.
Je hebt een installateur nodig die je advies geeft over het verplaatsen van je stroom- of gasaansluiting, dat kunnen wij niet voor je doen. Als je een erkend vakman bij jou in de buurt zoekt, kijk dan eens op de website Technieknederland.nl.
Is je vraag beantwoord?

Wij kunnen helaas geen installateur voor je uitzoeken of inhuren. Kijk online rond op bijvoorbeeld Technieknederland.nl of vraag eens in je omgeving of iemand een erkend installateur kent.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!.
Stap 2: Vraag de wijziging aan op Mijnaansluiting.nl. Heb je daar hulp bij nodig?

Dat is mooi om te horen! Je vult alle gegevens die nodig zijn op Mijnaansluiting.nl voor het wijzigen van je stroom- of gasaansluiting, waarna je een automatisch antwoord ontvangt dat we je aanvraag hebben ontvangen.

Vervolgens:

  • Ontvang je een offerte.
  • Zetten wij je aanvraag door naar een aannemer die je aansluiting gaat verplaatsen.
  • Neemt dit bedrijf contact met je op voor de voorlopige planning.
  • Zorg jij intussen dat de meterkast toegankelijk is en niets in de weg ligt.*
  • Neemt de aannemer contact met je op voor de definitieve planning.
  • In sommige situaties komt er iemand vóór de geplande datum langs voor een check.
  • Gaat de aannemer de wijzigingen doorvoeren.
  • Ontvang je na afloop een factuur.

*Kijk op Mijnaansluiting.nl voor meer informatie over de nodige voorbereidingen en waar de meterkast aan moet voldoen (een nieuw tabblad opent zich).

Je maakt een account aan op Mijnaansluiting.nl of logt in met jouw loginggegevens. Vervolgens start je een nieuwe aanvraag, selecteer 'wijzigen aansluiting' en kies de optie die voor jou van toepassing is:

  • Kies verplaatsen om je huidige aansluiting te verplaatsen.
  • Kies capaciteit wijzigen om de grootte van je huidige aansluiting te verhogen of verlagen.
  • Kies verplaatsen en capaciteit wijzigen wanneer je je huidige aansluiting wilt verplaatsen én de capaciteit wilt wijzigen.
  • Kies toevoegen/verwijderen extra meetpunt om op je huidige aansluiting een extra meter te laten plaatsen. Dit kan alleen voor stroomaansluitingen.

Kies voor het aanvragen van een nieuwe aansluiting als je je aansluiting wilt omzetten naar een bouwaansluiting, en vervolgens voor 'bouw'.

Op Mijnaansluiting.nl vind je verder alle informatie die je nodig hebt! Lees meer over het indienen van een aanvraag (je verlaat de Coteq-website),

Enkele tips op de rij

Let op: als je nog geen account hebt, moet je er één aanmaken om je aanvraag te kunnen doen. Dat doe je dus zelf op Mijnaansluiting.nl.

Is je vraag beantwoord?

Dat is mooi om te horen! Je vult alle gegevens die nodig zijn op Mijnaansluiting.nl voor het wijzigen van je stroom- of gasaansluiting, waarna je een automatisch antwoord ontvangt dat we je aanvraag hebben ontvangen.

Vervolgens:

  • Ontvang je een offerte.
  • Zetten wij je aanvraag door naar een aannemer die je aansluiting gaat verplaatsen.
  • Neemt dit bedrijf contact met je op voor de voorlopige planning.
  • Zorg jij intussen dat de meterkast toegankelijk is en niets in de weg ligt.*
  • Neemt de aannemer contact met je op voor de definitieve planning.
  • In sommige situaties komt er iemand vóór de geplande datum langs voor een check.
  • Gaat de aannemer de wijzigingen doorvoeren.
  • Ontvang je na afloop een factuur.

*Kijk op Mijnaansluiting.nl voor meer informatie over de nodige voorbereidingen en waar de meterkast aan moet voldoen (een nieuw tabblad opent zich).

Op deze pagina van Mijnaansluiting.nl (je opent een nieuw tabblad) vind je meer informatie over het aanvraagproces om je aansluiting te wijzigen. Lees ook meer over het indienen van een aanvraag,

Kom je er echt niet uit? Neem dan gerust even contact met ons op! Wij helpen je graag op weg.

FAQs op Mijnaansluiting.nl

Op Mijnaansluiting.nl zelf vind je óók een hele verzameling antwoorden op veel gestelde vragen, die je helpen bij het aanvragen van een nieuwe aansluiting. Via onderstaande button ga je direct naar deze vragen.

Gerelateerde vragen

Ik heb een nieuwe kleinverbruikaansluiting aangevraagd via Mijnaansluiting.nl, en dan?

Op Mijnaansluiting.nl staat precies vermeld wat je moet doen om je aansluiting aan te vragen of te wijzigen. Lees verder voor meer informatie over je aansluiting.

Lees meer
Wanneer kan ik elektriciteit verwachten als ik een nieuwe aansluiting heb aangevraagd?

Wij streven ernaar aan om jouw aansluiting binnen de wettelijke aansluittermijn te realiseren. Wanneer je precies via jouw nieuwe aansluiting daadwerkelijk elektriciteit geleverd krijgt, hangt af van de door jou gekozen energieleverancier. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Bekijk alle vragen over aansluitingen