Meterstanden: hoe werkt het?

Heb je een slimme meter? Dan ontvang je van je energieleverancier een verbruiksoverzicht. Als je hebt aangegeven dat meterstanden van je slimme meters niet uitgelezen mogen worden of als geen slimme meter hebt, dan vraagt je leverancier aan jou om de meterstanden zelf door te geven.

Een goed werkende meter: onze taak!

Wij doen er alles aan dat onze klanten een goed werkende energiemeter hebben die aan strenge veiligheidseisen voldoet. Helaas hebben de slimme meters in het appartementengebouw Het Baken in Almelo slecht tot geen bereik. We gaan in juni 2024 deze meters dan ook vervangen door conventionele meters om ervoor te zorgen dat de bewoners weer een meter hebben die goed functioneert en die aan alle eisen voldoet. Bewoners van het appartementencomplex hebben daar eind april, begin mei een brief over ontvangen. Heb jij zo'n brief ontvangen en wil je meer weten? Bekijk dan de veelgestelde vragen over dit onderwerp

Alle veelgestelde vragen over het Baken

Laptop 820274 1920

Meterstanden doorgeven

Slimme meters

De meterstanden van slimme meters worden op afstand uitgelezen. Daar hoef je dus niets voor te doen! Jouw energieleverancier zorgt ervoor dat je inzicht hebt in je verbruik.

Slimme meters die administratief uit staan

Heb je geen slimme meter of wordt jouw slimme meter niet op afstand uitgelezen? Je energieleverancier neemt dan jaarlijks de meterstanden bij je op. Coteq is daarnaast als netbeheerder verplicht om één keer in de drie jaar de meterstanden te controleren. Heb je een brief of kaart van ons ontvangen? Ga dan naar het formulier.

Een brief of kaart van ons gehad?

Wat geldt voor jou?

Als je een slimme meter hebt, dan hoef je geen meterstanden door te geven. Dat is wel het geval bij mensen die de slimme meter administratief uit hebben staan, wat betekent dat de meter niet op afstand uitgelezen kan worden. Mensen die géén slimme meter hebben moeten ook hun meterstanden doorgeven.

Als je de meterstanden moet doorgeven

Jouw energieleverancier neemt jaarlijks de meterstanden bij je op. Het kan zijn dat je daarvoor een meterkaart ontvangt of dat je het via e-mail of een digitale app (programma) doorgeeft. De energieleverancier maakt vervolgens aan de hand van de meterstanden die je hebt doorgegeven de jaarafrekening op.

Waarom controleert Coteq de meterstanden?

Heb je geen slimme meter of wordt jouw slimme meter niet op afstand uitgelezen? Dan zijn wij als Coteq Netbeheer daarnaast wettelijk verplicht om ééns per 3 jaar de meterstanden te controleren. Dit geldt dus niet voor slimme meters die op afstand uitgelezen mogen worden. Jouw energieleverancier ontvangt vervolgens de meterstanden. Het is dus een extra controle of alles naar behoren werkt.

Heb je een brief of kaart van ons ontvangen voor de driejaarlijkse controle? Ga dan naar het formulier om je meterstanden door te geven.

Tussentijdse controle

Soms doen we een tussentijdse controle, waarover je van ons bericht krijgt. Ga naar het formulier voor de tussentijdse controle.

Gerelateerde vragen

Waarom staat iemand van Cogas, Coteq (of ander bedrijf) bij mij aan de deur, zonder aankondiging?

Het komt weleens voor dat we onaangekondigd bij je aan de deur komen voor een metercontrole of meteropname. Voor verdere informatie, lees verder.

Lees meer
Hoe lees ik de meterstanden af van mijn slimme meter, incl. wat ik teruglever?

In de handleiding staat hoe je de standen voor verbruik en/of opwek van elektriciteit (in kilowattuur) of gas (in kubieke meters) kunt aflezen. Ontdek meer.

Lees meer
Worden er standen uitgelezen als de meter administratief uit staat?

Nee, de netbeheerder mag geen data ophalen uit je slimme meter als je deze administratief uit hebt laten zetten.

Lees meer
Brengen jullie kosten in rekening voor het administratief aan- of uitzetten van de slimme meter?

Nee, we brengen geen kosten in rekening voor het administratief aan- of uitzetten van je slimme meter.

Lees meer
Bekijk alle vragen over het uitlezen