Waarom een hoog verbruik

Op de website van Milieu Centraal vind je veel informatie over hoe je (meer) inzicht in je energierekening kunt krijgen. Is jouw verbruik hoog of wijkt deze af? Doorloop dan het onderstaande stappenplan om te achterhalen waarom dat zo is.

Heb je een slimme meter?
Heb je het inzicht dat je verbruik is gestegen verkregen via de maandelijkse verbruiksoverzichten van je energieleverancier?

De verbruiksoverzichten van je energieleverancier helpen je om inzicht in het energieverbruik en de bijbehorende kosten te krijgen. Elke energieleverancier maakt deze overzichten op zijn eigen manier. Wil je weten hoe jouw leverancier de overzichten heeft samengesteld en welke gegevens hij daarvoor gebruikt heeft? Of wil je weten hoe je de overzichten leest en begrijpt? Neem dan contact op met je eigen energieleverancier.

Ben je tevreden met het antwoord?

Fijn dat de informatie je geholpen heeft in jouw zoektocht naar de oorzaken van je hogere verbruik.

Energie besparen

Wil je energie besparen? Dan kan meer inzicht in je energieverbruik daarbij helpen. Op onze website vind je een aantal besparingstips. Op de site van Milieucentraal vind je een gedeelte over energieverbruiksmanagers.nl. De verschillende producten en diensten (zowel gratis als voor een aanschafprijs) die daar staan helpen je om meer inzicht te krijgen in je verbruik. Met dat inzicht kan je vervolgens stappen zetten om energie te gaan besparen.
Komen de meterstanden op de nota/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter?

Je energiemaatschappij vraagt minimaal één keer per jaar om je meterstanden. Jij levert deze meterstanden aan of laat een meteropnemer binnen om je meterstanden op te nemen. Doe je dit niet, wordt er een schatting gemaakt van je meterstanden. Deze schatting kan hoger uitvallen dan je werkelijke verbruik.

Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met je energieleverancier. Heb je hulp nodig bij het aflezen van je meter? Dan kunnen deze handleidingen je misschien helpen.

Ben je tevreden met het antwoord?

Fijn dat de informatie je geholpen heeft in jouw zoektocht naar de oorzaken van je hogere verbruik.

Energie besparen

Wil je energie besparen? Dan kan meer inzicht in je energieverbruik daarbij helpen. Op onze website vind je een aantal besparingstips. Op de site van Milieucentraal vind je een gedeelte over energieverbruiksmanagers.nl. De verschillende producten en diensten (zowel gratis als voor een aanschafprijs) die daar staan helpen je om meer inzicht te krijgen in je verbruik. Met dat inzicht kan je vervolgens stappen zetten om energie te gaan besparen.
Is er in de afgelopen periode iemand bij je ingetrokken of heb je gezinsuitbreiding gekregen?

Deze verandering had je misschien nog niet aan je energieverbruik gekoppeld. Een extra persoon in huis zorgt voor extra verbruik van stroom en gas.

Ben je tevreden met het antwoord?

Fijn dat de informatie je geholpen heeft in jouw zoektocht naar de oorzaken van je hogere verbruik.

Energie besparen

Wil je energie besparen? Dan kan meer inzicht in je energieverbruik daarbij helpen. Op onze website vind je een aantal besparingstips. Op de site van Milieucentraal vind je een gedeelte over energieverbruiksmanagers.nl. De verschillende producten en diensten (zowel gratis als voor een aanschafprijs) die daar staan helpen je om meer inzicht te krijgen in je verbruik. Met dat inzicht kan je vervolgens stappen zetten om energie te gaan besparen.
Heb je in de afgelopen periode (meer) apparatuur aangeschaft of ben je ze vaker gaan gebruiken?

Denk hierbij aan een inductiekookplaat, aquarium, sauna, jacuzzi, wasdroger, airconditioning, terrasverwarmer of een extra grote tv.

Deze apparatuur heeft invloed op je verbruik. Als je deze apparaten (vaker) gebruikt, dan kan het zijn dat je jaarrekening hoger uitvalt dan verwacht.

Ben je tevreden met het antwoord?

Fijn dat de informatie je geholpen heeft in jouw zoektocht naar de oorzaken van je hogere verbruik.

Energie besparen

Wil je energie besparen? Dan kan meer inzicht in je energieverbruik daarbij helpen. Op onze website vind je een aantal besparingstips. Op de site van Milieucentraal vind je een gedeelte over energieverbruiksmanagers.nl. De verschillende producten en diensten (zowel gratis als voor een aanschafprijs) die daar staan helpen je om meer inzicht te krijgen in je verbruik. Met dat inzicht kan je vervolgens stappen zetten om energie te gaan besparen.
Heb je contact gehad met je energieleverancier

Contact met je energieleverancier

Voordat je een eventuele aanvraag verbruiksonderzoek indient, is het goed om eerst contact op te nemen met je energieleverancier om eventuele oorzaken uit te sluiten. Wij helpen je daar graag bij en hebben daarom een aantal vragen opgesteld die je aan je energieleverancier kunt stellen:

  • Hebben er tariefwijzigingen plaatsgevonden in de periode waarin je een hogere jaarnota hebt ontvangen?
  • Zijn de twee perioden die vergeleken worden op de jaarnota/het verbruiksoverzicht even lang?
  • Komen de standen op de jaarnota/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter?
Ben je tevreden met het antwoord?

Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

De volgende zaken kunnen ook nog invloed hebben op je energieverbruik

  • Een verbouwing
  • Een koude winter
  • Meer thuis zijn door bijvoorbeeld ziekte, geen werk meer hebben of thuiswerken.

Wat kun je nog meer doen?

Meer inzicht

Meer inzicht kan helpen in het vinden van een verklaring voor je hogere verbruik. Vaak biedt de energieleverancier een gratis app op je telefoon waarop je jouw verbruik per kwartier kunt zien. Er zijn ook andere (gratis) energieverbruiksmanagers. Je kan dan zelf zien wanneer en hoeveel energie je verbruikt. Je kan daarmee achterhalen waar het hoge verbruik vandaan komt.

Vergelijken met gemiddeld verbruik

Via het Nibud vind je het gemiddelde energieverbruik van verschillende type huishoudens. Je kunt daarmee een goede vergelijking maken of je energieverbruik onder of boven het gemiddelde ligt. Milieu Centraal heeft een adviesmodule om energieverbruik te vergelijken ontwikkeld Start het advies hier om aan de hand van 5 vragen de uitkomst te bepalen.

Meter in storing

Het kan voorkomen dat je meterstand(en) (al enige tijd) niet beschikbaar zijn in de app en/of verbruiksmanager. Dan is er mogelijk sprake van een individuele storing en misschien heb je dit ook al van je energieleverancier gehoord. Je mag contact met ons opnemen, maar dat hoeft niet. Wij signaleren de storing namelijk ook en proberen dit in eerste instantie op afstand te verhelpen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met je om langs te komen.

Houd er rekening mee dat het oplossen van de storing soms wat langer kan duren. Op dit moment kunnen we helaas niet aangeven hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben. We hebben namelijk te maken met een achterstand, omdat we door de coronamaatregelen bepaalde werkzaamheden tijdelijk niet konden uitvoeren.

Geen verklaring kunnen vinden?

Heb je de vragenlijst doorlopen, contact gehad met je energiemaatschappij maar heb je geen verklaring kunnen vinden waarom je energieverbruik gestegen is? Dan kunnen wij je misschien helpen. Vraag dan een verbruiksonderzoek aan.*

*Goed om te weten: het komt bijna niet voor dat een meter stuk is.

Jammer dat je nog geen verklaring hebt gevonden

Wat vervelend dat je nog geen verklaring hebt gevonden voor je hoge energieverbruik! Wist je dat het volgende ook nog invloed kan hebben?

  • Een verbouwing
  • Een koude winter
  • Meer thuis door bijvoorbeeld ziekte, werkloosheid of thuiswerken.

Misschien verklaart één van de bovenstaande factoren je hogere energieverbruik.

Wat kun je verder doen?

Meer inzicht

Meer inzicht kan helpen in het vinden van een verklaring voor je hogere verbruik. Vaak biedt de energieleverancier een gratis app op je telefoon waarop je jouw verbruik per kwartier kunt zien. Er zijn ook andere (gratis) energieverbruiksmanagers. Je kan dan zelf zien wanneer en hoeveel energie je verbruikt. Je kan daarmee achterhalen waar het hoge verbruik vandaan komt.

Vergelijken met gemiddeld verbruik

Via het Nibud vind je het gemiddelde energieverbruik van verschillende type huishoudens. Je kunt daarmee een goede vergelijking maken of je energieverbruik onder of boven het gemiddelde ligt. Milieu Centraal heeft een adviesmodule om energieverbruik te vergelijken ontwikkeld Start het advies hier om aan de hand van 5 vragen de uitkomst te bepalen.

Meter in storing

Het kan voorkomen dat je meterstand(en) (al enige tijd) niet beschikbaar zijn in de app en/of verbruiksmanager. Dan is er mogelijk sprake van een individuele storing en misschien heb je dit ook al van je energieleverancier gehoord. Je mag contact met ons opnemen, maar dat hoeft niet. Wij signaleren de storing ook en proberen dit in eerste instantie op afstand te verhelpen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met je om langs te komen.

Houd er rekening mee dat het oplossen van de storing langer kan duren. Op dit moment kunnen we helaas niet aangeven hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben. We hebben namelijk te maken met een achterstand, omdat we door de coronamaatregelen bepaalde werkzaamheden tijdelijk niet konden uitvoeren.

Geen verklaring kunnen vinden?

Heb je de vragenlijst doorlopen, contact gehad met je energiemaatschappij maar heb je geen verklaring kunnen vinden waarom je energieverbruik gestegen is? Dan kunnen wij je misschien helpen. Vraag een verbruiksonderzoek aan.*

*Goed om te weten: het komt bijna niet voor dat je meter stuk is.

Fijn dat de informatie je geholpen heeft in jouw zoektocht naar de oorzaken van je hogere verbruik.

Energie besparen

Wil je energie besparen? Dan kan meer inzicht in je energieverbruik daarbij helpen. Op onze website vind je een aantal besparingstips. Op de site van Milieucentraal vind je een gedeelte over energieverbruiksmanagers.nl. De verschillende producten en diensten (zowel gratis als voor een aanschafprijs) die daar staan helpen je om meer inzicht te krijgen in je verbruik. Met dat inzicht kan je vervolgens stappen zetten om energie te gaan besparen.

Gerelateerde veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn meter goed werkt / meet?

De slimme meter is uitvoerig getest op nauwkeurigheid. Lees meer als je twijfelt over de meterstanden.

Lees meer
Wie betaalt de kosten van een meter-ijking?

Of je wel of niet zelf de kosten moet betalen wanneer we je je meter laat ijken, hangt ervan af of blijkt dat deze inderdaad een afwijking vertoont. Lees verder voor uitgebreide informatie over het laten ijken van je meter.

Lees meer
Waarom wordt er in de zomer gasverbruik gemeten?

Ontdek verschillende redenen waarom je gasmeter toch in de zomer gas verbruikt.

Lees meer
Alle vragen over het controleren van je meter