Huishoudens betalen via energieleverancier

Wanneer je stroom en/of gas gebruikt, betaal je elke maand via je energieleverancier netwerkkosten aan ons. Wij gebruiken deze kosten voor het onderhouden, verzwaren en uitbreiden van het energienet. De netwerkkosten gaan in 2025 omhoog. We vertellen je waarom de kosten stijgen en wat dit voor je betekent.

Wat betekent dit voor huishoudens en kleinzakelijke klanten?

Heb je een standaard aansluiting? Met een standaard aansluiting bedoelen wij een stroomaansluiting tot en met 3 x 25 ampère en een gasaansluiting tot en met G6. De meeste huishoudens en kleinzakelijke klanten hebben zo’n aansluiting. Dan stijgen de netwerkkosten voor stroom en gas samen € 7,55 per maand inclusief btw. De stijging voor alleen gas is € 1,34 per maand. De stijging voor alleen elektriciteit is € 6,21 per maand.

Waarom stijgen de netwerkkosten?

Door de groeiende vraag naar energie raakt ook het stroomnet in jouw buurt steeds vaker overbelast. Dit merk je bijvoorbeeld door knipperende lampen en een omvormer van zonnepanelen die uitvalt op zonnige dagen. Daarom gaan we het net verzwaren en uitbreiden. Zo zorgen we ervoor dat jij en ook volgende generaties elke dag energie kunnen blijven gebruiken. 

De kosten van deze enorme verbouwing zie je terug in de netwerkkosten. Ook inflatie en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft invloed op de stijgende netwerkkosten. Ook zijn in de tarieven van 2025 de gestegen inkoopkosten transport verwerkt. De regionale netbeheerders betalen namelijk de landelijke netbeheerder transportkosten voor het transport van elektriciteit over het landelijke net. Omdat de inkoopkosten van landelijk netbeheerder TenneT structureel zijn gestegen, stijgen de kosten van regionale netbeheerders mee. De tariefstijgingen van de landelijke netbeheerder (TenneT) heeft Enexis in haar tarieven van 2024 doorgevoerd. De tariefstijging van Enexis, onze bovenliggende netbeheerder, hebben wij nu in onze tarieven van 2025 verwerkt. Ondanks deze stijging blijft Coteq nog steeds in de top 3 van best betaalbare netbeheerders. 

Wat betekent dit voor grootzakelijke klanten?

Als grootzakelijke klant (met een aansluiting voor gas groter dan G25 en/ of voor elektriciteit vanaf 3 x 80 ampère) ontvang je een factuur van Coteq en betaal je de periodieke netbeheerkosten rechtstreeks aan ons. Deze kosten gaan ook per 1 januari 2025 omhoog. De tarieven stijgen omdat netbeheerders naast het onderhoud van de netten grote investeringen moeten doen om hun netten te verzwaren en uit te breiden. Hoeveel de kosten precies stijgen, hangt af van de grootte van de aansluiting(en) en het energieverbruik van jouw bedrijf. 


Bekijk hier alle tarieven voor 2025.