Problemen met meter

Wat is een uitleesstoring?

Een uitleesstoring is een storing waarbij er geen communicatie kan plaatsvinden tussen de app of je verbruiksmanager en de slimme meter.

Lees meer
Wat zijn de meest voorkomende uitleesstoringen?

Als klant merk je geen verschil. Lees meer over een aantal verschillende type storingen met verschillende storingscodes die we onderscheiden.

Lees meer
Hoe onstaat een uitleesstoring?

Een uitleesstoring heeft verschillende redenen. Het kan voorkomen dat het display van de meter stuk is of dat er slecht bereik is, waardoor er geen communicatie kan plaatsvinden.

Lees meer
Waarom zie ik geen meterstanden of verbruiksgegevens in de verbruiksmanager of app?

Het kan zijn dat er een uitleesstoring op de meter zit, waardoor de meterstanden van de slimme meter niet beschikbaar zijn in de app of verbruiksmanager van je energieleverancier. Lees verder via onderstaande link.

Lees meer
Waar kan ik melden dat ik de meterstanden niet kan zien?

Wat vervelend dat je de meterstanden niet ziet! We vragen je om eerst contact op te nemen met je energieverancier. Als zij geen problemen ervaren met de app, verwijzen ze je naar ons door. Lees verder waar je dan terechtkunt. 

Lees meer
Mijn meter heeft een uitleesstoring: wat gebeurt er nu ik de meterstanden niet kan zien?

Wij gaan de situatie analyseren en contact opnemen met een externe partij om te kijken hoe we dit kunnen oplossen. In de meeste gevallen kan dit op afstand opgelost worden. Soms moet er een monteur langskomen om de meter te vervangen. Lees ook meer over het oplossen.

Lees meer
Ik heb een gas- en elektriciteitsmeter: kan ik op beide een uitleesstoring hebben?

Ja, het is mogelijk om een uitleesstoring op beide meters te hebben. De gasmeter is namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsmeter. 

Lees meer
Hoe zie ik of alles weer werkt bij een uitleesstoring?

Zodra de uitleesstoring is opgelost zie je je actuele meterstanden op het display van je slimme meter en ook in de app of verbruiksmanager van je leverancier verschijnen.

Lees meer
Hoelang duurt het voordat een uitleesstoring is opgelost?

Het is lastig te zeggen hoelang het precies duurt. De oplossingen verschillen en kennen verschillende oplossingstijden. Houd in ieder geval rekening met 2 maanden.  

Lees meer
Hoe krijgt de leverancier mijn meterstanden door als mijn meter een uitleesstoring heeft?

De meterstanden komen bij een uitleesstoring niet automatisch door, maar moet de energieleverancier bij jou opvragen. Dit gebeurt in ieder geval op het moment dat je energieleverancier de eindafrekening opmaakt. 

Lees meer
Hoe kan het dat de gasstand op mijn meter anders is dan in mijn verbruiksmanager?

Het komt soms voor dat de standen van de elektriciteit in de verbruiksmanagerbij een uitleesstoring al zichtbaar zijn, maar de gasstanden nog niet. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Kan ik mijn meterstanden uit de periode dat mijn meter in storing staat later terugvinden?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Dit kunnen we ook niet op afstand voor je achterhalen.  

Lees meer
Hoe weet ik of mijn energieverbruik juist gemeten wordt bij een uitleesstoring?

Je slimme meter meet je totale energieverbruik correct. Alleen worden je meterstanden bij een uitleesstoring niet automatisch doorgezet naar de app en/of de verbruiksmanager.

Lees meer
Hoe kan het dat een uitleesstoring later terugkomt?

Er is een overstap geweest naar een nieuw uitleessysteem, omdat de software van het oude systeem niet langer werd ondersteund door de softwareleverancier. Dit heeft helaas geleid tot uitleesstoringen van de slimme meters. 

Lees meer
Is de uitleesstoring op mijn gas en/of elektriciteitsmeter?

Je kunt in de verbruiksmanager en/of app zien welke meter een uitleesstoring heeft, aangezien de actuele meterstanden van de meter waar een storing is dan niet zichtbaar zijn.  

Lees meer
Valt een uitleesstoring onder een urgente storing?

Nee, het valt niet onder een urgente storing. Het is natuurlijk wel heel vervelend en doen er alles aan de storing zo snel mogelijk op te lossen. 

Lees meer