Storing? Bel 0800-9009
Je verbruik is hoger. Begrijpelijk dat je dan vermoedt dat er wat met je slimme meter aan de hand is. Toch is dat in bijna alle gevallen niet zo. Om een indruk te krijgen: tijdens een onafhankelijke steekproef in ons verzorgingsgebied werd in 2021 0% van de slimme elektriciteitsmeters afgekeurd en ongeveer 0,01% van de slimme gasmeters.
We kunnen ons wel voorstellen dat je zeker wilt weten of jouw meter goed werkt. We geven je dan ook graag wat tips over wat je zelf kunt doen om te ontdekken of dat bij jou het geval is.
Als je vermoedt dat je verbruik te hoog is, dan raden we je aan om in de eerste plaats op de website van Milieu Centraal te controleren of je verbruik hoog, gemiddeld of laag is via adviesmodule. Bekijk ook het stappenplan van onze brancheorganisatie Netbeheer Nederland als je vragen hebt over je energieverbruik.
Heb je de stappen uit het artikel van Netbeheer Nederland doorlopen? Lees dan verder wat je kunt doen bij twijfel over de meter.
Als je twijfelt of je meter goed werkt, draai dan eerst eens de gaskraan dicht en zet alle schakelaars om. Loopt de meter toch op, dan is er iets aan de hand. Is dat niet het geval, check dan of je werkelijke verbruik misschien tóch hoger is door bepaalde omstandigheden. Is er bijvoorbeeld iets veranderd thuis:
Verder kan het natuurlijk ook net even iets kouder zijn geweest dan de periode waarmee je vergelijkt, heb je misschien iets vaker een wasmachine gedraaid, vaker thuis gekookt, vaker of langer gedoucht.
Een verbouwing of grote klus in of rond het huis zorgt daarnaast ook voor een hoger energieverbruik.
Naast eerdergenoemde punten, kan je gasverbruik hoger zijn door een slecht onderhouden cv-ketel of een ketel die in een bepaalde stand op temperatuur blijft zodat je snel warm water hebt.
Heb je verder sterk verouderde apparaten in huis? De prestatie daarvan kan verslechteren in de loop der tijd, waardoor het verbruik mogelijk steeds hoger uitpakt.
Valt je energierekening hoger uit, dan kan dat dus komen omdat je verbruik hoger is geweest door één van de bovengenoemde punten. Ga daarnaast eens het volgende na:
Als je je afvraagt hoe jouw verbruiksoverzichten zijn samengesteld en welke gegevens daarvoor gebruikt zijn, neem dan contact op met je eigen energieleverancier.
Zoek je meer informatie? Blader dan eens door onze veelgestelde vragen.
De slimme meter is uitvoerig getest op nauwkeurigheid. Lees meer als je twijfelt over de meterstanden.
Lees meerHet komt soms voor dat de standen van de elektriciteit in de verbruiksmanagerbij een uitleesstoring al zichtbaar zijn, maar de gasstanden nog niet. Lees verder voor meer informatie.
Lees meerOf je wel of niet zelf de kosten moet betalen wanneer we je je meter laat ijken, hangt ervan af of blijkt dat deze inderdaad een afwijking vertoont. Lees verder voor uitgebreide informatie over het laten ijken van je meter.
Lees meer