Hoogte is afhankelijk van je situatie

Het totale bedrag dat je betaalt, is opgebouwd uit meerdere onderdelen. De hoogte van je tarief is afhankelijk van jouw specifieke situatie. Bepalend is hierbij de grootte van je aansluiting (de aansluitkosten) en de hoeveelheid te transporteren energie (transportkosten).Bekijk wat je in 2024 betaalt aan netwerkkosten.

Huishoudens betalen via energieleverancier

Voor je gas- en elektriciteitsaansluiting betaal je een periodieke vergoeding voor het onderhoud en transport. Bij kleinverbruikaansluitingen (de meeste huishoudens) betaal je dit via je energieleverancier, je krijgt dus geen aparte factuur van Coteq.

Grootverbruikers betalen aan Coteq

Als grootverbruikaansluiting (aansluitingen voor gas groter dan G25 en voor elektriciteit vanaf 3 x 80 A) ontvang je een factuur van Coteq en betaal je de netbeheerkosten rechtstreeks aan je netbeheerder. De btw op energie, die tijdelijk door de Rijksoverheid verlaagd was, is per 1 januari 2023 weer 21%

Vragen of meer weten?

Heb je vragen over je energienota? Bekijk dan onze veelgestelde vragen voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

De meterstanden op mijn nota zijn niet juist (geschat). Kunnen ze gecorrigeerd worden?

Heb je de nota ontvangen en wijken je meterstanden teveel af, dan adviseren wij je om contact op te nemen met je energieleverancier.

Lees meer
Waar moet ik zijn met vragen over mijn gas- of elektriciteitsrekening?

De meeste huishoudens, winkels en bedrijven (kleinzakelijk) regelen alles via hun energieleveranciers. Voor grootverbruikklanten is dat anders.

Lees meer
Ik kan mijn energierekening niet meer betalen. Wat nu?

Neem zo snel mogelijk contact op met je energieleverancier. Zij denken met je mee in het vinden van een oplossing. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Wanneer sluiten jullie energie af?

We hebben de wettelijke taak om energie af te sluiten als je geen energiecontract hebt. Betalingsproblemen? Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Meer over de energierekening