Energie opwekken als bedrijf

Ga je een nieuwe opwekinstallatie aanleggen (en dus energie terugleveren) of laat je een bestaande aansluiting technisch aanpassen (verzwaren)? Dit geef je door via www.mijnaansluiting.nl. Ga je op een bestaande aansluiting terugleveren waar technisch geen aanpassingen noodzakelijk zijn? Dit regel je via dit formulier. Wij toetsen vervolgens of er voldoende capaciteit op het elektriciteitsnet is om terug te leveren.

Is er capaciteit beschikbaar voor teruglevering?

In ons verzorgingsgebied (Almelo, Goor en Oldenzaal) is transportschaarste voor elektriciteit afgekondigd en geen capaciteit voor teruglevering beschikbaar. We nodigen je toch in alle gevallen uit een aanvraag te doen in Mijnaansluiting.nl! Mocht een nieuwe stroomaansluiting niet mogelijk zijn, dan kom je op een wachtlijst te staan. Zo weten wij welke behoefte er is en informeren we je zodra er wél ruimte is. Bekijk ook alle veelgestelde vragen over congestie.

Ontdek verderop ook meer over het proces in de verschillende situaties die voor jouw organisatie van toepassing kunnen zijn.

Jouw situatie

Wat te doen als je alleen een teruglevering wilt aanvragen?

Je wilt een opwekinstallatie realiseren op een nieuwe aansluiting of hiervoor een bestaande aansluiting laten aanpassen (verzwaren). Dit doe je via www.mijnaansluiting.nl, waarna deze aanvraag bij ons terechtkomt. Geef bij de aanvraag aan dat het om teruglevering gaat.

Gaat het om terugleveren op een bestaande installatie, zonder technische aanpassingen (verzwaringen)? Dan doe je moet je het gecontacteerd transportvermogen aan laten passen, waarvoor je dit formulier gebruikt.

Wat gebeurt er vervolgens?

Wij ontvangen je aanvraag en nemen het in behandeling: we toetsen of er voldoende capaciteit is om de aangevraagde teruglevering te kunnen faciliteren. Als de gewenste teruglevercapaciteit beschikbaar is, dan ontvang je van ons een offerte of een aangepast 'gecontracteerd vermogen teruglevering' als het een bestaande aansluiting zonder aanpassingen betreft.

Is er wel ruimte in jullie energienet?

Ontdek meer over de beschikbare transportcapaciteit in ons verzorgingsgebied. Lees je dat er geen capaciteit beschikbaar is? Meld dan toch je nieuwe aansluiting aan, of geef gewenste aanpassingen van de bestaande aansluiting door. Zo weten wij welke behoefte er is en informeren we je zodra er wél ruimte is op ons net.

Is de gewenste teruglevercapaciteit niet beschikbaar? Dan brengen we géén offerte uit en krijg je géén aangepast 'gecontracteerd vermogen teruglevering' en plaatsen we je op een interesselijst. Je ontvangt vervolgens bericht zodra er voldoende ruimte is.

Offerte kan niet automatisch verlengd worden

Het is voor ons met name van belang om te weten of en wanneer jullie terugleverinstallatie daadwerkelijk gerealiseerd wordt. We kunnen een eventueel uitgebrachte offerte dan ook niet verlengen. De offerte vervalt automatisch na 30 dagen.

Wat te doen als je zowel energie afneemt als teruglevert?

Heb je een nieuwe aansluiting nodig, waarbij je zowel energie teruglevert als energie verbruikt, soms meer dan je opwekt? Een volledige nieuwe aansluiting meld je via www.mijnaansluiting.nl aan. Geef aan dat je wilt gaan terugleveren én verbruiken op deze aansluiting.

Wat gebeurt er vervolgens?

Je aanvraag komt bij ons terecht, waarna wij het in behandeling nemen. Als blijkt dat de gewenste teruglevercapaciteit niet beschikbaar is, dan ontvang je een afwijzing. Het is dan in veel gevallen wel mogelijk om een aansluiting aan te vragen waarmee je alleen elektriciteit afneemt. We kunnen u ook op de interesselijst plaatsen zodat u van ons bericht ontvangt zodra er voldoende capaciteit is.

Is er wel ruimte in jullie energienet?

Ontdek meer over de beschikbare transportcapaciteit in ons verzorgingsgebied. Lees je dat er geen capaciteit beschikbaar is? Meld dan toch je nieuwe aansluiting aan. Zo weten wij welke behoefte er is en informeren we je zodra er wél ruimte is op ons net.

Wat te doen als je energie opwekt, maar niet teruglevert?

Wil je energie opwekken in een gebied waar geen transportcapaciteit beschikbaar is en lever je niet terug aan het energienet omdat je alle opgewekte energie zelf verbruikt? Ook hierbij geldt weer dat je een nieuwe aansluiting aanmeldt bij www.mijnaansluiting.nl. Laat bij je aanvraag het gewenste transportvermogen voor teruglevering dan op 0 kW staan. Als het om een bestaande aansluiting gaat, hoef je de opwekinstallatie alleen maar te registreren.

Vraag advies bij je leverancier en meetbedrijf

De leverancier van je opwekinstallatie en jouw meetbedrijf kunnen je adviseren of je de opgewekte energie echt allemaal verbruikt. De leverancier maakt bijvoorbeeld een inschatting van de opwek en het meetbedrijf geeft inzicht in het verbruik. Wanneer op ieder moment van de dag de geschatte opwek lager is dan je verbruik, dan kan je gerust een nieuwe aansluiting aanvragen en hoef je het voor een bestaande aansluiting niet bij ons te melden.

Verwacht je dat je soms toch meer opwekt dan je direct verbruikt? Dan kun je gebruik maken van een zogenaamde aftopregeling. Een aftopregeling voorkomt dat je onbedoeld terug gaat leveren. Je installateur kan hier meer over vertellen.

Wat te doen als ik alleen maar energie ga verbruiken?

Momenteel is er congestie voor afname in ons hele verzorgingsgebied. We adviseren onze grootverbruikklanten om na te gaan of er voldoende transportcapaciteit beschikbaar is, voordat ze hun eventuele plannen daadwerkelijk gaat realiseren.

Als je dus alleen maar energie gaat verbruiken, doe dan in alle gevallen een aanvraag via Mijnaansluiting.nl. Je ontvangt vervolgens een offerte en komt op een interesselijst te staan zodra wij de volledige opdracht ontvangen hebben. Lees meer over de beschikbare transportcapaciteit.

Heb je een vraag over je aansluiting als je energie gaat terug leveren? Kijk dan tussen de veelgestelde vragen of je het antwoord op je vraag kunt vinden. Wil je graag iemand spreken? We zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur of stuur een e-mail naar info@coteq.nl.

Gerelateerde veelgestelde vragen

Hoe moet ik zonnepanelen of een andere opwekinstallatie registreren?

Het registreren van zonnepanelen of bijvoorbeeld windturbines regel je in de meeste gevallen via energieleveren.nl. Ontdek meer over hoe dit werkt.

Lees meer
Waarom moet ik als particulier zonnepanelen aanmelden bij Energieleveren.nl?

Het registreren van bijvoorbeeld zonnepanelen of windturbines is voor iedereen verplicht en dat doe je als particulier altijd via energieleveren.nl. Ontdek waarom dit zo is.

Lees meer
Welke aansluiting heb ik nodig als ik duurzame energie opwek en teruglever?

Als je elektriciteit gaat terugleveren, dan mag je met een bestaande éénfase-aansluiting een installatie tot 5,5kVA (25A) aansluiten. Dit houdt in dat je een éénfase omvormer tot 5,5 kVA kunt aansluiten op de meterkast. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Alle veelgestelde vragen over duurzame opwek