Storing? Bel 0800-9009
Hier vind je alle vragen over jouw gas- of elektriciteitsaansluiting, je energiemeter en alles wat daarmee samenhangt.
Heb je gezocht en staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze collega's.
Congestie vindt plaats op het moment dat het transport van stroom groter is dan de capaciteit van het netwerk. Lees verder voor meer informatie over congestie.
Als particuliere of zakelijke klant met een kleinverbruikaansluiting merk je niet direct iets van de krapte op het elektriciteitsnet. Voor een zakelijke klant met een grootverbruikaansluiting ligt dit anders. Voor meer informatie over het elektriciteitsnet, lees verder.
Lees meerJa, er is sinds 20 december 2023 in het hele verzorgingsgebied van Coteq sprake van congestie voor zowel afname als teruglevering. Lees verder voor meer informatie over congestie.
Lees meerIn Almelo, Goor en Oldenzaal is er sprake van transportschaarste (congestie). Je mag daarom als grootverbruikklant jouw gecontracteerde transportvermogen niet overschrijden.
Lees meerWij verlagen de contractwaardes van jou als grootverbruikklant niet zomaar. Dit doen we alleen als je dit zelf zou willen en dus op verzoek. De waardes in jouw contract blijven gewoon van toepassing, ondanks de afgekondigde congestie. Lees verder voor meer informatie over het verlagen van contractwaardes.
Lees meerDe contractwaardes worden voor grootverbruikklanten in Almelo, Goor en Oldenzaal (waar congestie afgekondigd is) niet automatisch opgehoogd op het moment dat je later in het jaar je piekvermogen bereikt. Jouw contractwaardes zoals vastgesteld in je aansluit- en transportovereenkomst (ATO) blijven voor onbepaalde tijd geldig.
Lees meerHet is in een gebied met afgekondigde congestie niet toegestaan je verbruikslimiet (gecontracteerde transportvermogen) te overschrijden. Overschrijd je het toch? Dan passen we je gecontracteerde vermogen niet automatisch aan en ontvang je een brief met de oproep je piekvermogen te verlagen. Lees verder voor informatie over het aanvragen van meer transportvermogen.
Lees meerExtra capaciteit voor grootverbruikklanten is op dit moment niet mogelijk. In ons hele verzorgingsgebied is de maximale transportcapaciteit in ons net voor zowel afname als teruglevering voor grootverbruik bereikt. Lees verder voor meer informatie over congestie bij grootverbuikklanten.
Lees meerJa, als een grootverbruikklant kun je nog steeds een aanvraag indienen voor een nieuwe aansluiting. Zodra je dit doet, kom je op een wachtlijst te staan. Voor verdere details over het aanvragen van een aansluiting, lees verder.
Lees meerAls je een grootverbruikklant bent en je wilt je gecontracteerde transportvermogen verhogen, kun je een verzoek indienen. Dit verzoek plaatst je op een wachtlijst. Lees verder voor meer informatie over het indienen van een verzoek tot verhoging van je gecontracteerde transportvermogen.
Lees meerJa, je kunt als grootverbruikklant nog een aanvraag doen om je stroomaansluiting te verzwaren. Zodra je de aanvraag volledig hebt ingediend, word je op een wachtlijst geplaatst. Een volledige opdracht bestaat uit getekende offerte + bijbehorende aansluit- en transport overeenkomst (ATO). Nadat wij de volledige opdracht ontvangen hebben, zullen wij de gevraagde aansluiting zoals overeengekomen in de offerte realiseren. Dit betekent dat wij de de aansluiting realiseren, maar je voor het gewenste (extra) transportvermogen op de wachtlijst komt te staan. Dit geldt zowel voor het (extra) gewenste transportvermogen voor levering als voor teruglevering van elektriciteit. Lees verder voor meer details over het proces van het verzwaren van je stroomaansluiting.
In Almelo is er helaas voor grootverbruikklanten geen capaciteit meer beschikbaar voor zowel het afnemen als terugleveren van elektriciteit. Lees verder voor meer informatie.
Lees meerIn Oldenzaal is er helaas voor grootverbruikklanten geen capaciteit meer beschikbaar voor zowel het afnemen als terugleveren van elektriciteit. Lees verder voor meer informatie.
Lees meerIn Goor is er helaas voor grootverbruikklanten geen capaciteit meer beschikbaar voor zowel het afnemen als terugleveren van elektriciteit. Lees verder voor meer informatie.
Lees meerVoor grootverbruikklanten met een offerte voor een nieuwe aansluiting of verzwaring in Almelo, Goor of Oldenzaal verandert er niets. Lees verder voor meer informatie.
Lees meerNetbeheerders TenneT, Enexis, Rendo en wij gaan samen onderzoek doen naar oplossingen die op korte termijn ruimte op het net maken, zoals spitsmijden door grootverbruikers (congestiemanagement).
Lees meerJe kunt als grootverbruikklant meehelpen door het energienet minder (in hoge pieken) te belasten. Ontdek hier hoe je kunt helpen.
Nee, je kunt als grootverbruikklant je offerte voor een nieuwe aansluiting of verzwaring niet verlengen. Dit is vanwege de afgekondigde transportschaarste. Voor meer informatie, lees verder.
Lees meerDe afkondiging van congestie wordt gedaan door de netbeheerder van het specifieke netwerk waar de congestie voorkomt. In ons verzorgingsgebied voor elektriciteit (Almelo, Goor en Oldenzaal) gaat het in dit specifieke geval om de hoogspannings- en middenspanningsnetwerken van Enexis en TenneT.
Lees meerAls je als klant met een grootverbruikaansluiting (groter dan 3x80 ampère) geen extra capaciteit nodig hebt, dan zijn er voor jou geen directe gevolgen. Particuliere klanten of zakelijke klanten met een kleinverbruikaansluiting t/m 3x80 ampère merken niets van de afgekondigde congestie.
Lees meer