Problemen met meter

Ik denk dat mijn slimme meter stuk is: wat kan ik doen?

Neem eerst contact op met je energieverancier als je vermoedt dat je slimme meter stuk is. Als zij geen problemen ervaren met de app of verbruiksmanager, verwijzen ze je naar ons door. Lees verder wat je dan kan doen. 

Lees meer
Hoe weet ik of mijn meter goed werkt / meet?

De slimme meter is uitvoerig getest op nauwkeurigheid. Lees meer als je twijfelt over de meterstanden.

Lees meer
Wat zijn de meest voorkomende uitleesstoringen?

Als klant merk je geen verschil. Lees meer over een aantal verschillende type storingen met verschillende storingscodes die we onderscheiden.

Lees meer
Wat is een uitleesstoring?

Een uitleesstoring is een storing waarbij er geen communicatie kan plaatsvinden tussen de app of je verbruiksmanager en de slimme meter.

Lees meer
Waarom wordt er in de zomer gasverbruik gemeten?

Ontdek verschillende redenen waarom je gasmeter toch in de zomer gas verbruikt.

Lees meer
Waarom heb ik een hoog energieverbruik?

Je energieverbruik kan om verschillende redenen hoog of hoger zijn dan anders. Lees verder voor meer informatie over mogelijke redenen voor een verhoogd energieverbruik.

Lees meer
Hoe onstaat een uitleesstoring?

Een uitleesstoring heeft verschillende redenen. Het kan voorkomen dat het display van de meter stuk is of dat er slecht bereik is, waardoor er geen communicatie kan plaatsvinden.

Lees meer
Waar kan ik melden dat ik de meterstanden niet kan zien?

Wat vervelend dat je de meterstanden niet ziet! We vragen je om eerst contact op te nemen met je energieverancier. Als zij geen problemen ervaren met de app, verwijzen ze je naar ons door. Lees verder waar je dan terechtkunt. 

Lees meer
Wie betaalt de kosten van een meter-ijking?

Of je wel of niet zelf de kosten moet betalen wanneer we je je meter laat ijken, hangt ervan af of blijkt dat deze inderdaad een afwijking vertoont. Lees verder voor uitgebreide informatie over het laten ijken van je meter.

Lees meer
Waarom zie ik geen meterstanden of verbruiksgegevens in de verbruiksmanager of app?

Het kan zijn dat er een uitleesstoring op de meter zit, waardoor de meterstanden van de slimme meter niet beschikbaar zijn in de app of verbruiksmanager van je energieleverancier. Lees verder via onderstaande link.

Lees meer
Mijn meter heeft een uitleesstoring: wat gebeurt er nu ik de meterstanden niet kan zien?

Wij gaan de situatie analyseren en contact opnemen met een externe partij om te kijken hoe we dit kunnen oplossen. In de meeste gevallen kan dit op afstand opgelost worden. Soms moet er een monteur langskomen om de meter te vervangen. Lees ook meer over het oplossen.

Lees meer
Valt een uitleesstoring onder een urgente storing?

Nee, het valt niet onder een urgente storing. Het is natuurlijk wel heel vervelend en doen er alles aan de storing zo snel mogelijk op te lossen. 

Lees meer
Hoelang duurt het voordat een uitleesstoring is opgelost?

Het is lastig te zeggen hoelang het precies duurt. De oplossingen verschillen en kennen verschillende oplossingstijden. Houd in ieder geval rekening met 2 maanden.  

Lees meer
Kan ik mijn meterstanden uit de periode dat mijn meter in storing staat later terugvinden?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Dit kunnen we ook niet op afstand voor je achterhalen.  

Lees meer
Hoe kan het dat de gasstand op mijn meter anders is dan in mijn verbruiksmanager?

Het komt soms voor dat de standen van de elektriciteit in de verbruiksmanagerbij een uitleesstoring al zichtbaar zijn, maar de gasstanden nog niet. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Ik heb een gas- en elektriciteitsmeter: kan ik op beide een uitleesstoring hebben?

Ja, het is mogelijk om een uitleesstoring op beide meters te hebben. De gasmeter is namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsmeter. 

Lees meer
Hoe zie ik of alles weer werkt bij een uitleesstoring?

Zodra de uitleesstoring is opgelost zie je je actuele meterstanden op het display van je slimme meter en ook in de app of verbruiksmanager van je leverancier verschijnen.

Lees meer
Hoe krijgt de leverancier mijn meterstanden door als mijn meter een uitleesstoring heeft?

De meterstanden komen bij een uitleesstoring niet automatisch door, maar moet de energieleverancier bij jou opvragen. Dit gebeurt in ieder geval op het moment dat je energieleverancier de eindafrekening opmaakt. 

Lees meer
Hoe weet ik of mijn energieverbruik juist gemeten wordt bij een uitleesstoring?

Je slimme meter meet je totale energieverbruik correct. Alleen worden je meterstanden bij een uitleesstoring niet automatisch doorgezet naar de app en/of de verbruiksmanager.

Lees meer
Hoe kan het dat een uitleesstoring later terugkomt?

Er is een overstap geweest naar een nieuw uitleessysteem, omdat de software van het oude systeem niet langer werd ondersteund door de softwareleverancier. Dit heeft helaas geleid tot uitleesstoringen van de slimme meters. 

Lees meer
Hoe komt het dat de slimme meters in het Baken in Almelo slecht tot geen bereik hebben?

De slimme meters hebben geen tot slecht bereik omdat het signaal van de slimme meters wordt verstoord in het gebouw en in het appartement. Dit type meter werkt net als je mobiele telefoon en probeert contact te leggen met de zendmast. 

Lees meer
Wat gaan jullie doen aan de problemen met de energiemeters in appartementencomplex het Baken?

We gaan in juni de slimme meter vervangen door een conventionele meter. Zo zorgen we ervoor dat bewoners van het Baken in Almelo weer een meter hebben die goed functioneert en die aan alle eisen voldoet. Lees verder hoe dit precies zit.

Lees meer
Waarom vervangen jullie mijn slimme meter in mijn appartement in het Baken, deze werkt prima?

Wij gaan de slimme meters vervangen door conventionele meters omdat deze door de omstandigheden in het appartementencomplex niet altijd naar behoren werken.

Lees meer
Ik heb geen last van storingen en geen problemen met het bereik, waarom moet de meter dan toch vervangen worden?

Wij hebben in bepaalde meters recentelijk storingen aangetroffen en gaan daarom deze meters vervangen. Deze werken dus niet 100% van de tijd goed, zonder dat je dat ziet.

Lees meer
Waarom krijg ik als bewoner van het Baken nu een digitale niet-slimme meter?

Je krijgt een digitale niet-slimme meter omdat de draadloze communicatie tussen de slimme meter en de zendmast verstoord wordt. Lees meer hoe dit zit.

Lees meer
Wanneer vervangen jullie de slimme meters?

Je ontvangt in mei een brief van de planning voor een afspraak in juni om de slimme meter om te wisselen door een conventionele meter. 

Lees meer
Moet ik als bewoner van het Baken betalen voor de nieuwe meter?

Nee, we vervangen alle slimme meters in het appartementencomplex het Baken geheel kosteloos door conventionele meters.   

Lees meer
Wat betekent de vervanging voor mijn dubbeltarief / dynamisch tarief-contract?

Spijtig genoeg is het met de nieuwe meter die je krijgt niet mogelijk om zo'n contract af te sluiten. Deze kan namelijk niet op afstand worden uitgelezen en heeft maar 1 telwerk voor het bijhouden van het energieverbruik. 

Lees meer
Hoe krijg ik nu als bewoner in Het Baken straks inzicht in mijn verbruik?

Als je inzicht wilt hebben in je verbruik, dan moet je na het vervangen van de meter je meterstanden helaas zelf bijhouden.

Lees meer
Het mobiele netwerk lijkt weer goed te werken in het appartementencomplex, wat kan ik doen?

Als je in de loop der tijd merkt dat de problemen het mobiele netwerk in jouw appartementengebouw zijn verbeterd of opgelost, dan horen wij dat graag.

Lees meer