Meter en meterstanden

Hoe lees ik de meterstanden af van mijn slimme meter, incl. wat ik teruglever?

In de handleiding staat hoe je de standen voor verbruik en/of opwek van elektriciteit (in kilowattuur) of gas (in kubieke meters) kunt aflezen. Ontdek meer.

Lees meer
Wie betaalt de kosten van een meter-ijking?

Of je wel of niet zelf de kosten moet betalen wanneer we je je meter laat ijken, hangt ervan af of blijkt dat deze inderdaad een afwijking vertoont. Lees verder voor uitgebreide informatie over het laten ijken van je meter.

Lees meer
Waarom vraagt de energieleverancier meterstanden op terwijl ik een slimme meter heb?

Het kan zijn dat er een uitleesstoring op de slimme meter zit, waardoor zij de meterstanden niet op afstand kunnen uitlezen.

Lees meer
Waar kan ik melden dat ik de meterstanden niet kan zien?

Wat vervelend dat je de meterstanden niet ziet! We vragen je om eerst contact op te nemen met je energieverancier. Als zij geen problemen ervaren met de app, verwijzen ze je naar ons door. Lees verder waar je dan terechtkunt. 

Lees meer
Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

Met een slimme meter kunnen we de vraag naar en het aanbod van energie beter monitoren. Lees verder wat het jou precies oplevert.

Lees meer
Zijn er kosten aan verbonden als ik nu een slimme meter wil, als ik hem eerst geweigerd heb?

Lees meer over de kosten als je alsnog een slimme meter wilt, terwijl je hem eerst geweigerd hebt.

Lees meer
Kan ik op een slimme meter de meterstanden aflezen?

Ja, dat kan. Zowel op de slimme gas- als de slimme elektriciteitsmeter kun je zelf je meterstanden op het display aflezen. Voor meer informatie over het aflezen van je slimme meter, lees verder.

Lees meer
Als ik in een huis kom waar de vorige bewoner de slimme meter heeft geweigerd, wat dan?

Als je als nieuwe bewoner een slimme meter wilt, kun je deze aanvragen en wordt een vergoeding gevraagd voor een prioriteitsaanvraag (€72,60 incl. btw voor beide meters), tenzij we hem actief bij je aanbieden om andere redenen.

Lees meer
Brengen jullie kosten in rekening voor het administratief aan- of uitzetten van de slimme meter?

Nee, we brengen geen kosten in rekening voor het administratief aan- of uitzetten van je slimme meter.

Lees meer
Verbruikt de slimme meter elektriciteit en betaal ik daar ook voor?

Ja, de meter verbruikt elektriciteit bij het uitlezen, maar daarvoor hoef je niet te betalen.

Lees meer
Heb ik last van straling als ik in de buurt kom van mijn slimme meter?

Met een slimme meter kunnen we de vraag naar en het aanbod van energie beter monitoren. Lees verder wat het jou precies oplevert.

Lees meer
Worden er standen uitgelezen als de meter administratief uit staat?

Nee, de netbeheerder mag geen data ophalen uit je slimme meter als je deze administratief uit hebt laten zetten.

Lees meer
Ik wil geen slimme meter (meer), wat moet ik doen?

Bekijk de verschillende mogelijkheden die voor jou van toepassing zijn als je geen slimme meter meer wilt.

Lees meer
Waarom is een slimme meter belangrijk?

De slimme meter is een belangrijke voorbereiding op toekomstige ontwikkelingen. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Wat zijn de voordelen van een slimme meter?

Met een slimme meter kunnen we de vraag naar en het aanbod van energie beter monitoren. Lees verder wat het jou precies oplevert.

Lees meer
Wat is een conventionele digitale meter?

Een conventionele digitale meter is een digitale niet-slimme meter. Deze niet-slimme meter heeft een handig display waarop je je verbruik kan aflezen. 

Lees meer
Wat is een slimme meter?

Met een slimme meter kunnen we de vraag naar en het aanbod van energie beter monitoren. Lees verder wat het jou precies oplevert.

Lees meer
Waarom wordt er in de zomer gasverbruik gemeten?

Ontdek verschillende redenen waarom je gasmeter toch in de zomer gas verbruikt.

Lees meer
Waarom heb ik een hoog energieverbruik?

Je energieverbruik kan om verschillende redenen hoog of hoger zijn dan anders. Lees verder voor meer informatie over mogelijke redenen voor een verhoogd energieverbruik.

Lees meer
Waarom staat iemand van Cogas, Coteq (of ander bedrijf) bij mij aan de deur, zonder aankondiging?

Het komt weleens voor dat we onaangekondigd bij je aan de deur komen voor een metercontrole of meteropname. Voor verdere informatie, lees verder.

Lees meer
Kan ik met een slimme meter zomaar worden afgesloten?

Nee, dat is niet zomaar mogelijk. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Hoe lang worden de dagstanden opgeslagen?

De dagstanden worden opgeslagen in een beveiligde gezamenlijke database van de netbeheerders. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
Hoe digitaal veilig is een slimme meter?

Het slimme metersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken).

Lees meer
Kan Coteq met de slimme meter zien welke apparaten ik bezit en wanneer deze stroom verbruiken?

Nee. Coteq Netbeheer meet alleen de uitwisseling van energie tussen je aansluiting en het net. Lees verder voor meer informatie.

Lees meer
De meterstanden op mijn nota zijn niet juist (geschat). Kunnen ze gecorrigeerd worden?

Heb je de nota ontvangen en wijken je meterstanden teveel af, dan adviseren wij je om contact op te nemen met je energieleverancier.

Lees meer
Hoe weet ik of mijn meter goed werkt / meet?

De slimme meter is uitvoerig getest op nauwkeurigheid. Lees meer als je twijfelt over de meterstanden.

Lees meer
Ik denk dat mijn slimme meter stuk is: wat kan ik doen?

Neem eerst contact op met je energieverancier als je vermoedt dat je slimme meter stuk is. Als zij geen problemen ervaren met de app of verbruiksmanager, verwijzen ze je naar ons door. Lees verder wat je dan kan doen. 

Lees meer